BK16 | 102 teams en ca. 1400 deelnemers: De Balkumse Kwis 2016 kan beginnen!

Op 28 december vindt alweer de 3e editie van De Balkumse Kwis plaats. Zelf samengestelde teams bestaande uit vrienden, familieleden, kennissen, buurtgenoten of clubleden nemen het tegen elkaar op om de felbegeerde wisselbeker over te kunnen nemen van titelverdediger Hands-Up. Naast de wisselbeker spelen de teams ook om een geldprijs te winnen voor een zelfgekozen goed doel. De Kwisavond zelf begint op 28 december om 18.00 uur en 19 dagen later op zaterdag 14 januari vindt de feestavond en prijsuitreiking plaats.

Vorig jaar hadden 107 teams zich ingeschreven, terwijl dit jaar het aantal teams op 102 is uitgekomen. ‘Geen schok voor ons’, vertelt organisator Anja van den Berg van Den Durpsherd. ‘De teams zijn groter geworden, dus het totale aantal deelnemers is niet minder geworden’.

De commissie ontving naar aanleiding van de laatst georganiseerde Kwis liefst 75 ingevulde evaluatieformulieren. ‘Deze evaluaties zijn ieder jaar opnieuw belangrijk voor ons. Wij als commissie en ook het vragenteam organiseren iets waarvan we hopen dat het in de smaak zal vallen bij de deelnemers. Lukt ons dit, dan voelt dit goed, maar lukt ons dit op sommige onderdelen niet dan willen we dit ook weten. Uiteindelijk hebben we onszelf als doel gesteld dat de Kwis-avond een gezellige avond voor jong- en oud moet zijn voor alle dorpsgenoten. Het creëren van sfeer op deze avond in de huiskamer doet men zelf, maar het helpt hen als wij als organisatie een uitdagende, unieke maar vooral ook leuke Kwis ontwikkelen’. Enkele punten die tijdens de evaluatie naar voren kwamen: een betere mix tussen algemene vragen en vragen over Berlicum- of Middelrode, minder buitenopdrachten en de vragen zeker niet moeilijker maken dan afgelopen jaar. ‘Ik heb er vertrouwen in dat ons geheime vragenteam hier gehoor aan heeft gegeven’.

Over de inhoud van de Kwis kan Anja nog niks prijsgeven. ‘Pas bij het uitreiken van het vragenboekje wordt dit duidelijk’. Om 18.00 worden de vragenboekjes uitgedeeld aan de deelnemende teams. Het boekje moet vóór 23.00 uur ingeleverd worden. Indien een team het boekje te laat inlevert dan zullen zij helaas niet meedingen om de prijzen. ‘Vorig jaar hebben we helaas twee teams gehad die te laat waren. Heel vervelend voor ze, maar we moeten ergens een lijn trekken’. Anja wil nog wel een tip meegeven aan de deelnemende teams. ‘Zorg dat je goed voorbereid de avond in gaat en maak op voorhand een taakverdeling. Het zal écht een verschil maken als iedereen weet waar hij of zij verantwoordelijk voor is. We hebben er in elk geval heel erg zin in en hopen dat ook deze editie weer positief wordt beoordeeld’, besluit Anja.